Upacara Perkawinan Adat Betawi - Bag. 3

Beberapa Jenis Upacara Laen dan Tata Laksananye

Abang None udeh tau dong persiapan penganten ape aje, sebelum kawin?? ( ngelirik part 2 ). Nah, yang eni kite bakal bahas upacaranye nih. Ade beberape jenis upacara lain ame Tata laksanaannye. Nyok ah kite mulai..

Kudu tau ni abang none, pernikahan adat betawi eni panjang kayak rel kereta. Rangkaian kegiatannye bakal ngecapai ujungnye pada upacare nyang bersifat seremonial lainnya. Sesuai dengan kulturnye, upacare eni tetep didukung dan bertopang ama sifat sakral nyang bermuara pada aturan agama islam sebagai landasan dan pegangan hidup masyarakat Betawi.  Ade dua jenis upacara nyang penting ni abang none, ya entu :
1.    Acare Ngebesan atawe disebut juga Ngerudat.
2.    Acare Ngarak Penganten.
Atu atu deh kite bahas yee..

Pertama, Acare Ngebesan atawe Ngerudat. Acare yang eni disebut juga ame upacara akad nikah atawe ijab kabul. Persiapannye mengacu ame persetujuan yang udeh dicapai kedua belah pihak, maksudnye keluarga kedua mempelai, untuk permufakatan tande putus. Biasanye pernikahan eni diselenggarain antara tiga ampe empat bulan abis pertunangan entu. Dengan catetan udeh kelar tuh kegiatan yang udeh kite bahas di bagian sebelumnye. Upacare pernikahan dilakukan di rumah calon penganten putri. Pasti deh ye kalau ada yang kawinan, berasa rame bener. Bayangin aje nganten pria bakal dateng ame rombongan pengiring yang besar terdiri dari :

•    Calon penganten pria diiringi dan diapit oleh para alim ulama dan tokoh masyarakat di lingkungan  
      keluarganye.
•    Para penabuh rebana.
•    Di belakang mereka kagak lupa terdapat rombongan pembawa barang antaran atawe barang bawaan,  
      yang antara lain terdiri dari :
•    Mahar / mas kawin.
•    Uang belanje pesta ( untuk membantu pihak keluarga mempelai putri dalam menyelenggarakan   
      pernikahan), yang lembaran – lembaran uangnya disusun sedemikian rupa menghiasi maket sebuah  
      mesjid. Hal eni sebagai perlambang bahwa dalam mencuri kehidupan ama harta benda ketaatan beragam 
      tetep memegang peranan penting.
  1. Sirih nanas, eni berupa sebentuk dekorasi daun sirih yang berwujud buah nanas. Maksud simbolnye adalah kehidupan yang penuh duri namun selalu dibungai oleh manisnye kehidupan yang penuh kasih sayang dan yang kelak bakal membuahkan kemakmuran. 
  2. Sepasang roti buaye sebagai simbol kerukunan hidup, kesetiaan, dan umur panjang.
  3. Pisang raja dengan kualitas baik sebanyak 2 sisir. Ujung-ujungnye diberi tutup runcing dari kertas keemasan. Maksudnye, sebagai lambang harapan agar kedua penganten bisa mengarungi kehidupan layaknya kehidupan para raja.
  4. Kekudang, ya entu makanan kesukaan atawe makanan paling disukai bakal penganten putri.
  5. Beberape nampan yang berisi pesalin busana wanita lengkap yang biasanye disusun sedemikian rupe dalam bentuk binatang, bunga ama bentuk-bentuk lainnye.
  6. Beberape jenis kue. Kue yang harus ade antaranye ; tart penganten, lapis tart piring, dan kue-kue lainnya sebagai pelengkap.
  7. Miniatur berbentuk pohon atau kapal yang dihiasi buah-buahan ranum. Mniatur eni disebut idam-idaman.
  8. Beberape nampan atau keranjang buah yang disusun dengan indah.
  9. Shie, yaitu peti susun berukir yang dipikul ame dua orang yang di dalemnye ade macem-macem bahan pangan mentah, contohnye ; telor asin, bihun, emping, daging, sapi, sayur mayur, dan sebagainya yang diatur rapih dihiasi deh ampe indah.
Seudeh ngelaksanain pernikahan, rombongan ngerudat pulang bareng penganten prianye yang udeh dibekelin “ barang balasan yang udeh mateng “ dari keluarge penganten putrinye. Kudu tau juga dong abnon, ape aje barang balasannye,  eni diee..:
•    Ketan putih yang bentuknye berupa ikan atawe satwa lainnye.
•    Opor ayam bulat.
•    Semur daging sapi yang potongannye besar-besar dan lebar, ame beratnye masing-masing ½ ampe 1 
      kilogram.
•    Perkedel yang dibentuk berupa hati, dengan ukuran kecil-kecil. Banyaknye 12 ampe 20 buah.
•    Ikan bandeng bumbu presmol sepasang.
•    Bir pletok yang udeh dimasukin ke dalem kendi kaca.
•    Kue pepe.
•    Kue bugis.
•    Kue bika ambon, dan lain-lain.
•    Nasi kebuli.
•    Gule buncis.

Kebayang deh pasti Abang none pasti perut udeh keromongan entu yee..

Ngeliat perkembangan jaman saat eni, ketentuan-ketentuan yang udeh diuraikan tadi entu udeh ngalamin penyesuaian dalam beberapa hal. Misalnye nih, di akhir akad nikah, jika dahulu penganten pria harus pulang barengan rombongannye, sekarang penganten prianye dipertemukan dengan penganten putri. Nah, seudah entu kedua penganten diwajibin buat  sama-sama “ sembah sujud “ kepade kedua orang tua mempelai dari kedua belah pihak yang juga hadir di tempat pelaksanaan pernikahan. Seudeh entu baru deh berturut-turut sembah ke sesepuh masing-masing keluarga yang hadir saat entu juga.  

Kayak gimane ye baju penganten??
Nah kali eni kite coba sebutin atu persatu deh ye, baju nye ape aje. Waktu akad nikah, penganten pria make baju yang namanye Jas Kain Srebet, ya entu :
•    Make  tutup kepala kopiah hitam.
•    Berbaju kemeja lengan panjang warna putih.
•    Make Open Jas model Eropah.
•    Berkain Sarung Bugis.
•    Make sepatu pantovel/ selop tutup.

Kagak kalah ame si calon laki, penganten putri juga ade dong. Busananye disebut Pakaian Rias Bakal. Busana eni biasa dipake waktu akad nikah.
Tata rias wajah :
Seudeh wajah dibersiin diberi foundation dan bedak yang pas ame warna kulit. Warna make up dan riasan mata juga disesuain ame warna busananye.
Sanggul dan Perhiasannye :
  1. Sanggul Sawi Asin :Make buntut bebek dan rambut disasak sedikit. Roje melati dilingkarin sekeliling sanggul memakai kembang goyang 7 atawe 12 buah.
  2. Busana : Kain songket Palembang, Padang, Malaya, dan Medan ( bukn kain songket bali atawe Tapis ). Panjang baju sekitar 10 cm di atas lutut. Make hiasan dada yang dinamain “ lidah-lidah “ dan selendang dari bahan yang sama ( Silk atau beludru yang disebut celemet ) diberi hiasan tabur. Panjang selendang nye sekitar 1 meter dan lebarnye 20 cm. Selendang dipake di sebelah pundak kanan. Udeh itu make selop tutup dihiasi mote.

Kedua, Acara Ngarak Penganten
Acare Ngarak Penganten biasanye dilakukan dalam rangka nemuin pertama kalinye kedua mempelai seudeh Penganten pria pulang bareng rombongannye abis akad nikah ( baca : resepsi pernikahan ). Nah waktu entu, penganten pria mengenakan  “Jubah Kebesaran“ yang antara lain :
1.    Tutup kepale yang disebut alpie.
2.    Jubah sebagai baju luar.
3.    Pakaian dalem yang disebut gamis.
4.    Selendang kebesaran.
5.    Sepatu pantovel.
6.    Ditangannye bawa sirih dare.
7.    Celana panjang.

Siangko atau pakaian besar penganten putrinye antara lain :
•    Tuaki, baju bagian atas berleher tertutup berbentuk baju None Cina.
•    Kun, ya entu rok bawah yang lebar.
•    Delime Betawi, ya entu tutup dada khas Turki yang terdiri dari delapan potong aplikasi khas betawi.
•    Sanggul “ Buatun” yang diberi perhiasan lengkap, sebagai berikut :

a.    Siangko
b.    Roje melati
c.    Pasung cempaka
d.    Tusuk paku 10 buah.
e.    Tusuk bunga 5 buah.
f.    Kembang goyang 16 buah ditambah 2 buah kembang kelape dan 2 buah kembang rumput.
g.    Burung Hong sebanyak 4 buah sebagai penahan tutup kepala atau kerudung.
h.    Sepasang sunting.
i.    Mahkota/ sisir galur 1 buah.
j.    Penutup ikatan simpul siangko berbentuk sisir galu yang lebih kecil.
k.    Tusuk laam 1 buah.
l.    Pasung cempaka atau melati sisir yang diletakin antara sanggul dan tenguk sejumlah 5 sampai 7 buah. 
  • Sepasang kerabu sebagai perhiasan di telinganye.
  • Kalung tebar di atas Delime Betawi.
  • Sepasang gelang di luar lengan tuaki.
  • Sepasang cincin bermata.
  • Alas kaki, selop tutup bebentuk perahu kolek.

Yang seru nih abang none, waktu peristiwa akad nikah tempo dulu, acare ngarak penganten eni orang tua penganten pria kagak ngikut serte. Tugas pengiringan penganten pria diwakilin ame saudare kandung dari kedua orang tua penganten prianye. Namanye Wali Khas.
Wali Khas eni diiringi oleh serombongan tokoh masyarakat ame alim ulama di lingkungan, keluarga-keluarga deket, ame para sahabat penganten pria.  Biar tambah rame, rombongan dimule ame pengiring kelape yang jumlahnye 2 orang.  Pengiring entu biasa pake baju Sadarie atawe berbaju pangsie ( baju silat ). Selain entu ade lagi penabuh rebana yang tugasnya ngiringin rombongan ampe nyampe deh di muke rumah penganten putri.

“ Pergi ke pasar malem enaknye beli sate tujuh tusuk, abis entu jangan lupe makan yang berserat,
Enak aje maen masuk, kudu lewat kalu udeh besyarat. “ 

Meski  telah dinanti-nanti kedatangannye, rombongan Ngerudat kagak begitu aje dengan gampang masuk ke rumah penganten putri/ tempat resepsi perkawinan. Ade beberape persyaratan nyang biasanye diminta pihak tuan rumah, antara lain :
1.    Tarik suara lagu sike.
2.    Buka palang pintu atawe pertandingan silat.

Seudeh besyarat nih, baru deh pintu bisa “dibuka”. Biar khitmad diiringin puja-puji terhadap Rasulullah Muhammad SAW – yaitu shalawat badar – penganten pria dipersilakan masuk oleh tukang rias. Tukang Rias entu kali eni ditugasin sebagai penuntun acare yang mane :
  1. Setelah penganten pria duduk berdampingan, tukang risa membuka kerudung penganten putri. ( Pada masa lampau, di saat inilah penganten pria untuk pertama kali melihat istrinye ).
  2. Selanjutnye, penganten pria nyerahin sirih dare – yang sejak tadi berada di antara kedua telapak tangannye – yang diletakin di atas pangkuan istrinye sebagai bukti tanda cinta kasih.
  3. Sambil tetap duduk di pelaminan pria menyerahkan putri memberikan sembah sebagai penghormatan terhadap pemberian dan pernyataan cinta kasih suaminya itu.
  4. Tukan rias mengambil sirih dare dari pangkuan penganten putri, lalu membimbingnye berdiri berhadapan dengan penganten pria. Seudeh itu penganten putri bakal melakukan sembah cium tangan sebagai pernyataan bakti dan kesetiaannya. Penganten pria bakal menyibak siangko yang dikenakan penganten puteri supaya diliat pertama kali wajah penganten putri. Masing-masing bersuara lembut dan mesra untuk mengayuh bahtera kehidupan masa datang.
  5. Abis entu, kedua pengantin bakal ngedatangin sembah sujud dan cium tangan kedua orang tua/ mertua masing-masing. Tujuannye ialah minta doa restu.
  6. Tukang rias nyuapin ketan kuning yang dibawa pada sepasang wadah yang disebut hadep-hadep. Abnon kudu tau ni, simbol ini mencerminkan suapan terakhir orang tua kepada anaknye yang diwakili oleh tukang riasnye.
Belom ampe disitu kelar abang none, tapi seudeh rangakian pernikahan entu, ade lagi pesta penutup yang sarat ame makna kehidupan. Nyok ah cekidot,

Pesta Penutup
Pesta Penutup terdiri dari dua bagian, ya entu Pulang Tiga Hari dan Acare Laksa Penganten .
  1. Pulang Tiga Hari : Pesta yang eni ibaratnye kayak penyambutan nyampe rumah. Jadi penganten pria nginep di rumah penganten putrinye. Biasanye di sini juga disipain puade ( pelaminan ) buat nyambut para tamu yang kagak dateng pas perkawinan ( di kediaman penganten putri ) belum sempet kasih doa restu. Untuk penganten putrinye, saat-saat eni diberi wejangan tentang bagaimana sebaiknye perilaku menantu wanita yang seterusnye bakal netep dan berada di lingkungan kehidupan suami, keluarga dan mertuanye.
  2. Acare Laksa Penganten :Acare yang atu eni, asik banget dah. Penganten putri bakal nunjukin jagonye buat laksa. Bahan-bahan buat Laksa dikirim dari penganten pria. Nah, kalu udeh jadi, si penganten putri bakal ngundang besan buat nyobain laksa yang udeh jadi. Tambah menariknye, pas nyobain ntu laksa, kedua penganten bakal berbusana kebaya krancang ( buat putri ) dan baju demang/ ujung serong ( bagi pria ). Berasa nyonye dan tuan deh ah..      
Abang None, entu die deh serangkaian pernikahan khas betawi. Keliatannye ribet, tapi sarat ame makna kehidupan.  Pembahasannye kagak cukup ampe di sini nih, kite bakal lanjut deh ngebahas serba-serbi upacare perkawinan adat Betawi yang kudu kite tahu. Oke deh..

Sore hari Si udin blajar naek sepeda suseh-suseh , Tiba-tiba si emak nyuruh beli ragi,
Eh Abang None Jangan Sedih jangan geliseh, Besok hari pan kite lanjut lagi.
Nyok..nyok..nyok..
Tags: ,

0 komentar

Leave a Reply